Szklane domy marszałka i historyczna szansa dla Płocka

Szklane domy marszałka i historyczna szansa dla Płocka

Na sierpniowym posiedzeniu Rady Miasta Płocka stanął punkt dotyczący przełamania wykluczenia kolejowego Płocka. Dyskusji zostały poddane dwa projekty połączeń Płocka z Warszawą. Pierwszy zakładający połączenie Płock–Modlin–Warszawa oraz drugi relacji Płock–Centralny Port Komunikacyjny–Warszawa.

Modlin–Płock. Szklane domy?

Przypomnijmy, że w roku 2012 marszałek Struzik ogłosił zamiar budowy linii kolejowej Płock–Modlin. Projektanci linii zakładali wówczas różne warianty przebiegu tej linii. Wówczas jako poseł włączyłem się do społecznej zbiórki podpisów pod jednym z możliwych przebiegów nowej trasy, która miała szansę stanowić impuls rozwojowy nie tylko dla regionu płockiego, ale również dla powiatu płońskiego.

Jako parlamentarzysta podjąłem w tym czasie korespondencję z wszystkimi podmiotami odpowiedzialnymi za budowę nowego połączenia kolejowego i, ku mojemu zaskoczeniu, pozyskane przeze mnie dokumenty dowodziły, że ani ówczesne Ministerstwo Transportu, ani PKP PLK nie traktują pomysłu pana marszałka zbyt poważnie. Wtedy również przekazałem opinii publicznej wszystkie pozyskane informacje, bowiem świetlana wizja nakreślona przez marszałka okazała się „szklanymi domami” – obietnicami bez pokrycia, a w tym wypadku bez zabezpieczonych źródeł finansowania. W odpowiedzi marszałek Struzik nazwał mnie „smerfem marudą”. Konsekwentnie dalej przekazywał informacje o swoim pomyśle, zaś urząd marszałkowski brał udział w konferencjach promujących za publiczne pieniądze projektowaną linię. Obiecał również, że linia powstanie do roku 2020.

Tak się jednak nie stanie, a wedle najnowszej korespondencji z PKP, optyka postrzegania projektu pana marszałka przez specjalistów od kolei, nie zmieniła się od 2012 roku. Dowodzi tego choćby to pismo:

Podczas sesji Rady Miasta marszałek oburzył się na moje słowa, wskazując, że pieniędzy rzeczywiście nie znalazł, ale zamierza je znaleźć w kolejnej perspektywie finansowej. Moim zdaniem zabrakło słowa „przepraszam” dla wszystkich, którzy 7 lat temu marszałkowi uwierzyli (ja też zaufałem jego słowom). Zamiast tego oskarżony zostałem o uprawienie polityki…

Historyczna szansa – w 55 minut do stolicy

Na sesji przedstawiciele CPK przedstawili perspektywę budowy nowego połączenia Płock–CPK–Warszawa. Jest bardzo konkretna. Ma zapewnione finansowanie. Połączenie lotniska z Płockiem ujęte jest w pierwszym etapie prac infrastrukturalnych CPK. Nowym połączeniem mają jeździć pociągi dużych prędkości (powyżej 250km/h). Koncepcja, w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców Płocka, zakłada również wyprowadzenie transportu kolejowego z ORLENU poza miasto i budowę trzeciego mostu na Wiśle. Mamy tym samym historyczną szansę na komunikacyjne otwarcie Płocka. I jest to szansa bardzo realna.

Poza miastem ma zostać zbudowana kolejowa obwodnica, którą będą poruszać się pociągi dużych prędkości. Będzie ona przebiegać obok Orlenu, co spowoduje wyprowadzenie ruchu transportowego poza Płock. Druga nitka zapewni komunikację z obecnym dworcem kolejowym.

Projektowana linia kolejowa zapewni Płockowi szybką komunikację zarówno z CPK jak i Warszawą.

Jako poseł zapewniłem wysoką radę o zamiarze wspierania wszystkich inwestycji mających na celu otwarcie kolejowe Płocka. Pozostaje liczyć, że pan Marszałek tym razem swoje inwestycje zacznie planować bardziej realnie niż dotąd?

Close Menu